torsdag 15 november 2007

Om djurförsök

Såg en film idag som astra zeneca,(läkemedelsföretag) gjort.
Den handlade om djurförsök. I filmen framlades att en människas liv är mer värt
än ett djurs,vi måste göra djurförsök. Dom sa inte ett skit om alla de alternativa
forskningsmetoder som finns för att forska fram nya läkenmedel.
Finns ju till och med en stiftelse i sverige som heter "forskning utan djurförsök"
(http://www.stifud.se/startsida.php)
som arbetar för alternativa metoder. Borde ge mer resurser och satsas mer på att forska utan djur,inte mala på i samma hjulspår.
Varför skulle människan vara överlägsen djuren? För att vi kan tala,utföra arbete,
gå på två ben,tänka ut lösningar? Värde sitter inte i intiligensen.
Vi människor är inte så smarta som vi tror. Det är vi människor som skapat alla dessa sjukdomar genom vår levnadsstandard och jordens utveckling.
Vi sabbar bara mer och mer. Vi startar krig,skövlar skog,dödar varann,förstör miljön.
Vi skapar vår egen undergång. Varför skall djuren offra sig för något som vi själv skapat? Jag kan förstå att folk som är sjuka vill bli friska och tar läkemedel testade på djur. Hade jag gjort det om jag ex fått cancer? Jag vet inte.
Det är en svår fråga. Men hade vart svårt att leva med tanken att någon annan levande varelse dött för min skull.
På filmen sa de också att det inte görs några onödiga djurförsök.
Bullshit. Jag läste en artikel om preventivmedel,alla sådana kommer från läkemedelsföretag och de testar alla sina preventivmedel på djur.
kaserade mina jävla nuvaringar för ett år sen,vill inte stödja deras jävla skit.
Nyligen utfördes studier i lund på möss för att se om rökning kan vara skadligt för
gravida kvinnor. Men va fan,det där har man väl vetat om sen tidernas begynnelse nästan.

Inga kommentarer: