lördag 5 april 2008

Om skolan

Jag läste en kolumm av en man som skrev om skolan.
Han ansåg att skolan skapade robotar,att unga formas till att sluta
tänka självständigt och formas i den mall som vuxna har skapat och som hör
till vuxenvärlden. Att vuxna är rädda för barnens nyfikenhet och därför tryck ner dom.
Jag kan hålla med om att skolan formar en mycket,man är där för att få
kunskap intryckt i huvudet. De finns många lärare som inte passar som lärare,
som är oinspererande och verkar vara allmänt trött på sitt jobb.
Håller med om att för att bli en självständig individ så måste man lära sig att reflektera över saker. Därför blev jag väldigt glad då jag kollade på "Klass 9a" som går på kanal 1. Ett mycket bra program där en klass i malmö med dåliga skolresultat skall få hjälp av en rad proffsiga lärare. Jag var själv inte så engagerad i skolan,nu år senare längtar jag efter kunskap och tycker det är skoj att lära mig hur världen fungerar,hur det är i andra länder ex. Den lusten hade jag ej då.
Det är den lusten lärarna i klass 9a ger sin elever. Dels gör de undervisningen rolig och inressant,de motiverar till varför man skall lära sig saker. Och det allra viktigaste de peppar och motiverar sina elever,de tror på dom. Som exempel gympaläraren fjodor vill gärna att eleven tova skall sluta skolka,så varje morgon kommer han och möter henne vid hennes hem och de har följe till skolan.
Blev rörd då jag såg det. Eleverna uppmuntras att tro på sina talanger,att de skall satsa på att komma in på en gymnasielinje som går efter deras intresse.
Kunskap är någon helt underbart,men man måste veta varför man skall lära sig nåt,få undervisning på det sätt som gör att man tycker det är skoj att lära sig.
Det är viktigt att se som läraren vad man har talang för,att bli peppad om man tex är bra på at spela gitarr. I kolummen skrivs att lärarna förtrycker eleverna genom att vilja forma dom. Jag tycker inte lärare är förtryckare,tror inte de vill se sina elever som en enda homogen massa. Men många som lär ut gör det på ett såsigt sätt,det gäller att ha en inre glöd som lärare och lära varje enskild person att just hon är bäst och kan bli allt.

Inga kommentarer: