söndag 20 april 2008

Postboxar


Jag stör mig oerhört på människor inte vill ha postboxar i entrèn där de bor.
År 2010 skall det bli lag på att ha höghus skall ha postbox nere i entrèn och att posten skall läggas där och ej i brevinkastet. De var fan på tiden. Hur kan man motsätta sig detta? Har inte folk viktigare saker att engagera sig i?
Här kommer några argument mot boxar som jag replikerar med några bra för-argument:

1.det blir jobbigt för folk att åka ner till bottenvåningen för att hämta posten,servicen försämras då.

svar:men gud,hur jobbigt är det att ställa sig i en hiss,stå still,gå några meter och öppna en lucka. Tänk på brevbärarn,han/hon springer i tusentals trappor,dag in och dag ut,det tär på knäna. Det är väl bara att ta posten då man skall gå ut,man åker väl ner i entrèn nästan dagligen för att gå till jobb,handla etc.

2.det blir jobbigt för pensionärer och handikappade.

svar:Men människor som har svårt att röra sig går väl också ut,att ta hissen ner med rullator är inte jobbigt. plus att är man så pass skröplig har man troligtvis hemhjälp eller familj som hjälper en,då kan de ta posten.

3.det är fult med postboxar

svar:ja,det är fult med heltäckningsmatta också men dey fyller sin funktion

4.det skulle kosta mycket pengar att sätta in postboxar

svar:ja,det gör det men allt som förbättrar samhället kostar. Men istället för att lägga pengar på sjukpenning till alla sjukskrivna brevbärare kan det väl läggas på boxar så folk kan jobba redit.

2 kommentarer:

-S-A-R-A- sa...

Bra inlägg om postboxar! det e på tiden! =) Japp ses imorgon =)

Rex....a crayzy punk as sa...

jag har bott i höghus med både brevinkast i dörren...och bostboxar och det var bäst med postboxar.....vi tog posten när vi kom hem....hur smidit som helst och jag tyckte inte det var fult...jag tycker att det såg proffsigt ut.

Men däremot när vi fick posten in i dörrinskastet....det var jobbit att så fort man kom hem låg det post utspritt i hela hallen!
Sen blev man uju för fan rädd när man var hemma och plöttsligt slår nån upp luckan å drämmer in post....men det är vel en vanesak.

Jag tycker folk e så jävla gnälliga nu för tiden....det ska ta mej fan gnällas om ALLT.....tom hur folk väljer att ha i sin trädgård mm.

Nej jag tycker att det ska införas med postfack överallt....är folk så jävla handikappade så att dom inte kan ta med sig posten upp när dom kommer hem.....så kan man då FAN inte böjja sig ner å ta det på golvet heller!