onsdag 21 maj 2008

Melodifestivalen

Så är det dags för årets final i eurovision song contest. Segdraget spektakel,såg att de har 2 jävla delfinaler innan den stora finalen. Jag hoppas sannerligen Sverige hamnar sist så slipper man allt spektakel som kommer efteråt. Melodifestivalen är en stor böld man aldrig blir fri ifrån. Den finns i tvn,radion,internet,tidningar. Det går tusan inte att leva omdedveten om festivalen när löpsedlarna vid ica skriker: charlotte perelli måste kanske byta klänning i sångnumret. I brist på talang måste ytan ta över. Talanglösa människor sjunger om helt meningslösa saker till nån klatschig disco-dänga. För att kompensera hur kassa dom är använder dom sitt utseende,det handlar om att se så slampig och kåt ut. Det starkaste vapnet i musikindustrin när man är rädd för att folk inte skall gilla ens musik är att använda sin sexualitet och att exponera sin kropp. det gäller både killar och tjejer. då ägnar man minst lika stor tid till att glo på vad personen har på sig som att lyssna på låten. Visst det kan vara skoj att tävla i musik och en gång i mitt liv har till och med jag sett på melodifestivalen. men jag avskyr det sätt festivalen är på. bara en show i glitter och glamour,den ena låten mer själslös än den andra. Melodifestivalen är så långt ifrån vad jag älskar med musik. Jag älskar musik som vill berätta en historia,musik som inte är korrigerad och uppsminkad,som är kantstött och raspig,där människor styrka och svaghet frå lysa igenom.
musik liksom film,böcker och annan konst är liv och död. det är allt för viktigt för att göra glättig underhållning av.

1 kommentar:

Rex....a crayzy punk as sa...

HÅLLER fan med ej!

Glitter å smink e fan det dom tycker e viktigast...jag har bara sett på melodifestivalen 1 gång å tyckt att det korats en bra vinnare.....och det var Finnland med Lordi. Så jävla häfigt och oväntat.
Värsta gången var när Stenmark sjöng LAS VEEEEEEEGAS.....å hamna bland dom sissta och när carola vann med den pinsamma låten...En evighet. ok detta var ju inga vinnare av hela jäkla rubbet men jag hatar melodifestivalen. Finns det inget roligare man kan sända på tv.....

Men nääää nu sänds det vara dokusåpor där folk knullar rundor för att bli kända i 5 min eller fjantiga singing beee.....människor har inga liv.

fan lina hade inte kunnat skriva det du skrev bättre själv....kanske mer aggresivt he he.
Du sitter ju här bredvid mig nu.....så igentligen hade jag ju bara kunnat öppna käften å säga det till dig :)
KNAS